MATERI IX _ GASAL SANDIWARA
SANDIWARA
A. Pangertene Sandiwara.
Ripta
(karya) sastra iku ana kang awujud gancaran (prosa), geguritan (puisi Jawa),
lan lakon (drama). Sandiwara kalebu ripta/karya sastra kang disebut
lakon/drama. Dadi sandiwara iku padha karo drama kang tegese yaiku salah
sawijning karya sastra kang nggambarake crita ngenani uripe manungsa utamane
saka konflik kang dialami kanthi pacelathon-pacelathon lan tindak-tanduk ing
dhuwur panggung.
Sandiwara
ana kang kagiarake lumantar radhiyon tv, apadene ing panggung. Tumekaning saiki
sandiwara ing radhiyo isih ana kang padha seneng. Apameneh kang digiyarake ana
ing tv, seka bocah cilik tena wong tuwa akeh kang padha seneng ndelok nganti
kadhangkala malah lali marang kewajibane.
B. Unsur-unsur Intrinsik Sandiwara.
Kaya
dene crita cekak apadene novel, sajroning sandiwara uga ana unsur-unsur
pembangune, yaiku unsur intrinsik lan unsur ekstrinsik. Unsur intrinsik
drama/sandiwara yaiku bab bab kang ana ing njero naskah drama, bisa digoleki
kanthi maca naskah drama kasebut.
Bab
bab kang kalebu unsure intrinsik :
1.
Tema
Saben karya sastra
pasti nduweni tema, Tema yaiku bab kang dadi dashare naskah drama digawe Tema
uga bisa diarani masalah utama kang dadi sumber cerita.
2.
Alur
Alur utawa plot yaiku
urutan kedadeyan kang dilakoni paraga utama saka babak kapisan nganti babak
terakhir. Alur diperangake :
• Ngenalake masalah, yaiku kedadeyan wiwitan
kang ndandekake masalah maslaah kang dilakoni paraga paragane.
• Mangerteni isi crita saka perkenalan paraga
lan watake.
• Masalah utawa konflik, yaiku kedadean kang
isine ngenani masalah masalah kang wiwit diadhepi paraga paraga ing cerita
kasebut.
• Klimaks/puncak konflik, yaiku masalah sing
saling angel kang diadepi paraga paraga ing crita, yaiku kedadean kang isine
nyritakake kahanan para paraga ing pungkasaning crita drama.
3.
Pacelathon
Miturut
jinise pacelathon diperangake dadi loro. Miturut panggonan (prolog lan epilog)
lan miturut cacahing paraga (monolog lan dialog)
a.
Miturut Panggonan
:
• Prolog : pacelathon kang ana ing ngarep
drama (sadurunge paraga omong omongan )
• Epilog : Pacelathon kang dadi panutupe
pementasan drama. Sing nyritakake prolog lan epilog diarani narator.
b.
Cacahing paraga :
• Dialog : Pacelathon kang diucapake sambung
sinambung antarane salah sawijining paraga klawan paraga liyane.
• Monolog : Pacelathon kang ditindakake mung
dening siji paraga lan paraga liyane.
4.
Paraga lan Watake (Tokoh dan penokohan)
a.
Paraga ing drama diperangake dadi :
• Tokoh utama : Paraga kang dadi sumber crita
• Tokoh pembantu : Paraga kang ana nduweni
dialog nanging ora dadi pusat penceritaan.
• Tokoh figuran : Paraga kang dianakake
supaya kahanane dadi kaya nyata, nanging paraga iki ora ngucapake dialog lan
mung lewat saklebetan.
b. Miturut watake, ing
drama ana :
• Tokoh Antagonis : yaiku paraga kang nduweni
watak kang ala, saengga ora disenengi penonton.
• Tokoh Protagonis : yaiku paraga kang
nduweni watak kang apik lan disenengi penonton.
• Tokoh Tritagonis : Yaiku paraga kang bisa
dadi kancane tokoh protagonis utawa antagonis, bisa duweni watak kang apik
utawa ala (penengah).
5.
Amanat
Amanat
yaiku pesen moral kang disampekake penulis naskah drama kanggo para penonton.
6.
Latar Utawa Setting
Latar utawa setting
diperangake dadi telu, yaiku latar wektu, latar panggonan, lan latar swasana.
• Latar wektu : yaiku wektu kang digambarake
nalika paraga paraga ngalami kedadean kedadeyan ing panggung.
• Latar panggonan : Yaiku panggonan kang digambarake
ing panggung saben babake.
• Latar swasana : Latar swasana di perangake
dadi loro yaiku :
-
Swasana alam : kedadean ing sekitar paraga, tuladhane : udan gerimis , swara
jangkrik lagi ngerik (bengi)
- Swasana ati : apa bae kang dirasakake paraga, tuladha : murka, nesu, was was, seneng.
C.
Gawe teks
naskah adhedhasar isine crita.
1.
Isine crita:
Panji Asmara Bangun
ngumbara kanggo golek pengalaman urip lan garwa sisihaning gesang. Nalika
ngumbara dheweke ketemu karo Mbok Randha Dhadhapan, lajeng dipek anak lan
dijenengi Andhe-Andhe Lumut. Mbok Randha Dhadhapan golek garwa kanggo Ande-Ande
Lumut kanthi cara nganakna sayembara nyanyi kang diarani “Sinden Idol”. Sing
melu sayembara yaiku Kleting Abang, Kleting Ijo, Kleting Biru lan Kleting
Kuning. Sanajan Kleting Abang, kleting Ijo lan kleting Biru ayu-ayu, nanging
wis disisani Yuyu Kangkang. Lha beda karo Kleting Kuning, dheweke rupane digawe
elek Mbok Randha , kleting ambune ora enak nanging ora sisane Yuyu Kangkang lan
uga sae penggalihe. Pungkasane Kleting Kuning
sing dipilih Andhe-Andhe Lumut dadi garwane.
2.
Teks naskah:
Andhe-Andhe
Lumut
Para
paraga:
1.
Ande-Ande Lumut/
Pangeran/ Panji Asmara Bangun.
2.
Bejo.
3.
Mbok Randha
Dhadhapan.
4.
Kleting Kuning.
5.
Kleting Abang
6.
Kleting Ijo
7.
Kleting Biru
PROLOG :
Kadadosan ing
negari ingkang gemah rimpah loh jinawi, tata tentrem kerta raharja. Wonten
salah sawijining pangeran ingkang gesangipun sarwa kacekapan. Pangeran menika
putra mahkota ingkang badhe nglajengake tahta kerajaan. Ananging pangeran
kalawau boten marem kalih gesangipun ingkang kacekapan. Pangeran kepingin
lelana. Nasak wana. Pangeran kepingin
madosi jati dhiri ugi pengalaman gesang. Saking ngriku kawiwitan lelampahan
gesangipun pangeran ingkang manggihaken sisihan gesangipun inggih menika lare
wadon ingkang sae manahipun lan ayu pasuryanipun.
BABAK 1
( Ing Alas )
Tiyang
kalih mlampah ngliwati wana ingkang
rungkut ningali kiwa tengenipun boten wonten kewan utawi peksi ingkang saged
dipunburu. Kaneman bagus kaliyan pandhereke wau sakyektosipun pangeran ingkang lelana pados jati dhirinipun.
(tiyang kalih
mlahpah kanthi wasadapa ningali ing nginggil lan nginggil pados kewan ikang saged dipunburu).
Pangeran : “Jo… Bejo… kowe neng endi? Jo….
Bejo.”
Bejo : “Pangeran…. Pangeran….Panjenengan
wonten pundi pangeran?” (Mlampah mundur, lajeng tabrakan ngantos gelimpangan)
Pangeran : “Adhuh… kowe kuwi ngati-ati, ta.”
Bejo :
“He he he…ngapunten pangeran… kula boten ngertos pangeran wonten wingking
kula.”
Pangeran : “Rene Jo rene!!!…. Aku arep
crita.”
Bejo :“Wonten
napa pangeran?”
(Tiyang kekalih
lenggah sareng lan sami crita)
Pangeran : “Kok ra ana kewan dina iki ,ya
,Jo?”
Bejo :
“Injih pangeran sepi sanget!”
(Pangeran lan pandhereke
ngadeg, kaget weruh wong ing ngarepe)
Pangeran : “Sapa kuwi Jo?”
Bejo :
“Kula boten ngertos pangeran. Sinten nggih niku?”
Pangeran : “Ngapunten mbok, kula badhe
tanglet?”
(Ingkang
dipundangu kendel, boten mangsuli)
Pangeran : “Kulanuwun… mbok.”
(Pangeran nyedhaki Mbok Randha, Mbok Randha kaget weruh
Pangeran)
Mbok Randha
Dhadhapan: “Walahdalah…. mangga. Sapa kowe?”
Pangeran :
“Kula pengembara mbok… ngapunten niki dhusun napa?”
Mbok Randha
Dhadhapan: “Iki desa Dhadhapan ,Le… kowe arep ngapa neng kene?”
Pangeran :
“Kula badhe ngumbara Mbok… ananging kula kesasar boten ngertos dalane.”
Mbok Randha
Dhadhapan: “Wah… ya wis… kowe melu Mbok wae piye, Le? Tak dadekake anak
angkatku yen kowe gelem?”
Pangeran :
“Wah… inggih mbok kula purun.”
Mbok Randha
Dhadhapan: “Kawit saiki kowe dadi anakku. Kowe tak jenengi Andhe-andhe Lumut
ya, Le?”
Pangeran :
“Inggih Mbok.”
BABAK 2.
.............................
Komentar
Posting Komentar