MATERI TEKS DESKRIPSI TENTANG PERISTIWA BUDAYA KELAS 7 SEMESTER 2
A.
MATERI
1.
Wacana/Karangan.
Karangan iku ana 5 wujude, yaiku:
a.
Karangan narasi utawa crita
Narasi utawa crita yaiku sawijining karangan kang
ana gegayutane karo kadadiyan kang ditata adhedhasar urutan wektu. Ing
karangan iki prastawane kang nyata lan oleh uga prastawa kang ora nyata
(imajinatif)
b.
Deskripsi utawa gambaran
Deskripsi yaiku sawijining wujud
tulisan kang ana sesambungane karo pambudidayane panulis kanggo menehi
peprincen-peprincen saka sawijining obyek (panggonan, manungsa, barang, lan
sapanunggalane).
c.
Eksposisi
Eksposisi yaiku sawijining karangan kang
maparake sawijining gagasan utawa idhe kanthi menehi katrangan kang jelas.
Jenis karangan iki biasane digunakake kanggo menehi informasi marang
pamaca.
d.
Persuasi
Persuasi yaiku sawijining karangan
kang menehi bukti-bukti nyata lan tujuane ngajak lan menehi pengaruh
marang pamaca supaya melu karo sing dikarepake sing nulis.
e.
Argumentasi
Argumentasi yaiku sawijining karangan
kang menehi alesan kanggo nguwatake utawa nolak sawijining pendapat utawa
idhe (gagasan).
2.
Wacana
Deskriptif.
Deskripsi yaiku sawijining wujud tulisan
kang ana sesambungane karo pambudidayane panulis kanggo menehi
peprincen-peprincen saka sawijining obyek (panggonan, manungsa, barang, lan
sapanunggalane). Panulis mindhahake asile pengamatan lan rasa pangrasane marang
pamaca, tulisane njlentehake sipat lan sakabehe peprincen wujud kang bisa ditemokake saka objek
kasebut.
Ancas kang pingin diwujudi dening
panulis yaiku ngripta daya kayal pamaca, kaya-kaya pamaca bisa nyawang objek
kuwi kanthi wutuh lan cetha.
Sakliyane kuwi pangertene
karangan deskripsi yaiku sawijining karangan kang tujuane kanggo nggambarake
objek kang sanyatane.
Karangan
deskripsi ana 2, yaiku:
a.
Karangan
deskripsi objektif, yaiku karangan kang anggone nggambarake objek mau ora
dikantheni opini saka panulis.
b.
Karangan
deskripsi subjektif, yaiku karangan kang anggone nggambarake objek mau
dikantheni opini saka panulis.
Topik-topik
kang bisa dikembangake dadi karangan deskripsi, yaiku:
a.
Kahanan ruang.
Tuladhane:
ruang sinau, ruang gerbong kelas ekonomi, pos rondha ing desa, lan sapiturute.
b.
Kahanan barang.
Tuladhane:
maneka kembang ing Taman Balekambang, Prau-prau ing pelabuhan Tanjung Emas
semarang, wujud busana adat Jawa, lan sapiturute.
c.
Proses.
Tuladhane:
proses nggawe masker, budhal menyang sekolah, reresik kelas, ngopeni wedhus,
lan sapiturute.
Tuladha :
1.
Lemari wesi kelir
klawu, kang mapan ana pojok kantor guru, wis rusak. lawange wis ora bisa
diinepake, tur teyengen sisan. Rak- rakane ya wis padha peyok. Mula ya wis ora
kuwat nyangga buku - buku utawa piranti liyane kang arep disimpen ana kono.
2.
Museum Diponegoro
Museum iki manggon ing Magelang, persis ing Jalan
Diponegoro no. 1. Gedhunge manggon ing sisih kiwa Pendhapa Karesidhenan Kedu
kang dibangun 1810. Ing kene, mbiyen Pangeran Dipanegara (Diponegoro) diapusi
dening Walanda. Ing museum iki kasimpen meja kursi kang ana guratane kuku
Pangeran Dipanegara, klambi kang ukuran dhuwure 1,57 meter lan ambane 1,35
meter, digawe seka bakal (kain) shantung. Ana uga kitab Tahrib, bale kanggo
sholat, 7 (pitung) cangkir, lan maneka warna liyane.
Sumber: Wikipédia,
Ènsiklopédhi Bébas ing basa Jawa / Saking Wikipédia, Bauwarna Mardika mawi basa
Jawi
Keterangan :
Wacana di atas
menggambarkan tentang barang-barabg milik pangeran Diponegara yang disimpan di
Museum Diponegara, barang yang disimpan antara lain : baju yang tingginya 1,57
meter dan lebarnya 1,35 meter, yang terbuat dari kain Santhung, serta terdapat
kitab Tharib, balai untuk sholat, 7 cangkir, dan masih banyak yang lainnya.
3.
Prastawa
Budaya
Kedadeyan sing magayutan karo adatsaben
kang ana ing masyarakat (budaya masyarakat). Kayata, tetembangan macapat,
kenduren, mitoni, merti desa, grebeg maulud lan liya-liyane.
Dadi teks deskripsi babagan
prastawa budaya iku teks utawa wacana kang isine nerangake/njlentrehake
lumakune kedadeyan lan uga njentrehake/nerangake kaya ngapa budaya sing lumaku
kuwi.
4.
Tuladha
wacana deskripsi babagan prastawa budaya.
Kenduren
Wektu iku aku didhawuhi bapak supaya
nekani adicara kenduren ing daleme Pak Daryanto, sesepuh ing kampungku. Ing
daleme Pak Daryanto, bapak-bapak ing RT- ku wis padha kumpul kanthi lenggah ing klasa. Klasa kang dilenggahi
bapak-bapak iku mau digelar ing ruwang tengah daleme Pak Daryanto. Anggone
lenggah mau tumata rapi, lenggah jejer pesagi ngupengi ambeng sing uga ditata jejer.
Ambeng-ambeng iku diwadhahi baskom. Ana ing baskom plastik, ana uga sing baskom
seng. Ambeng-ambeng iku dumadi saka sega kang dhuwure ditatani lawuh maneka
warna. Kanggo misahake sega lan lawuh, ing dhuwur sega diwenehi lemek. Ana sing
nganggo lemek kertas, godhong gedhang, utawa plastik. Lawuh-lawuh sing
tumumpang ing dhuwur sega mau ditata kanthi rapi. Ana sing wujud jangan ana
sing diwadhahi takir, sudhi utawa lepek, dene lawuh gorengan tempe, gereh,
peyek,entho-entho (rempah) cukup ditata kanthi rapi mubeng manut wujude lemek.
Ing dhuwur lawuh isih diwenehi tutup. Godhong gedhang, serbet, lan koran dadi
tutup ambeng-ambeng iku.
Ing antarane bapak-bapak sing lenggah mau,
ana priyayi sing lenggah ing pojok adoh karo lawang omah iku. Priyayi iku rada
sepuh ngagem kupluk, ya priyayi iku sing mimpin donga ing kendurenan. Priyayi
iku mau lumrah disebut kaum. Lumrahe kaum iku wasis ing bab ilmu agama.
Kaum
mau miwiti donga sawise rombongan kenduren dianggep wis kumpul kabeh. Sadurunge
donga, kaum ngandharake tujuan dianakake kendurenan. Maksude ora liya nyuwun
keslametan, karukunan tumrap warga lan kulawargane sing padha ngumpul.
Donga rampung, tutup-tutup ambeng dibukak.
Kanthi mardika warga kang kumpul padha ngedhap ambeng sing ana ngarepe. Bisa
milih ambenge tanggane. Rampung ngedhapi ambenge sing cedhak karo lenggahe
lajeng padha kondur.
5.
Negesi
Tembung
Saka teks deskripsi babagan
budaya kanthi irah-rahan “Kenduren”
ing ndhuwur kasebut, tembung-tembung iki golekana tegese:
a.
Klasa
b.
Pesagi
c.
Lemek
d.
Jangan
e.
Takir
f.
Priyayi
g.
Kaum
h.
Wasis
i.
Mardika
j.
ngedhap
Ringkesan Wacan.
Tembung
ngringkes wacan mesthi wae wis asring krungu, ning bahasa Indonesia ana sing
ngarani Sinopsis (ngringkes). Saliyane tembung ngringkes ana maneh
tembung-tembung kang meh padha artine yaiku ringkesan, ikhtsar lan Sinopsis.
Biasane akeh sing padha bingung mbedakake.
Supaya ora bingung
mbedakake, ing ngisor iki bisa dijlentrehake:
1. Ringkesan, yaiku gawe ringkesan
nanging tetep nganggo basa pengarange, ora nganggo basane dhewe. dadi
ukara-ukarane ora kena diowahi nganggo basa liya, dadi tetep baku nganggo
basane pengarang.
2. Ikhtisar, yaiku gawe ringkesan
nanging nganggo basane dhewe. dadi basane pengarang bisa diganti nganggo basane
dhewe. Sing penting isine ora owah saka pengarange.
3. Sinopsis, yaiku ringkesan utawa
ikhtisar karya naratif,bisa fiksi utawa non fiksi, sing dimaksud naratif
umpamane filem, cerkak, novel, lsp.
Ngringkes
wacan sabenere ora susah, mung kudu sregep latihan. Yen sregep malah bisa dadi
penulis profesional. Dadi becik banget tumrape para siswa kang lagi sinau
supaya bisa ngerti carane ngringkes wacan, sapa ngerti mbesuk bisa dadi penulis
temenan.
Kanggo ngringkes
wacan kudu ngerti paugeran kayata:
1.
Maca
wacan kang arep diringkes mau kanthi setiti lan premati.
2.
Nulis
ukara-ukara bakune (pokok kalimat).
3.
Ngronce
(merangkai) ukara-ukara baku mau dadi paragraf kang becik lan gampang
dimangerteni..
B.
Unggah-ungguh (Basa Krama).
Basa Krama kaperang
dadi:
1. Mudha
Krama
Titikane :
a.
Tembunge krama
b.
Ater-ater lan panambang krama
c.
Kacampuran tembung krama inggil lan tembung krama andhap.
Kanggone:
a.
Wong enom marang wong tuwa.
b.
Murid marang guru.
c.
Kanca padha kanca sing during kulina.
d.
Priyayi marang priyayi sababage.
e.
Reh-rehan marang dhuwurane.
Tuladha:
Kala wingi ngantos dangu anggen
kula ngentosi panjenengan, nanging
panjenengan boten rawuh-rawuh. Kula kinten panjenengan boten saestu tindak
mila kula ngrumiyini.
2. Kramantara.
Titikane :
a.
Tembunge krama.
b.
Ater-ater lan panambang krama
c.
Tanpa krama inggil utawa krama andhap.
Kanggone:
d.
Tumrap marang sapadha-padha.
e.
Priyayi kang luwih dhuwur tinimbang sing dijak guneman.
Tuladha :
Mangga sami dipunmanah, menapa
sebabipun bangsa kita menika dereng saged nata gesangipun. Menawi saged pados
arta radi lumayan sampun mindhak kesenenganipun.
3. Wredha
krama
Titikane :
a.
Tembunge krama.
b.
Ater-ater lan panambang ngoko.
c.
Tanpa tembung krama inggil utawa tembung krama andhap.
Kanggone :
Wong tuwa marang wong sing luwih
enom nanging isih ngajeni.
Tuladha:
Komentar
Posting Komentar