Materi Pembelajaran Kelas 8 Cerita Legenda
A.
Cerita Legenda.
Crita-crita
mau kabeh nduweni kekarepan menehi tetuladhan, pitutur marang para manungsa
supaya padha nduweni budi pekerti kang luhur, ora gumedhe, ora kuminter, sing
lembah manah, tansah andhap asor lan nduweni tata krama sarta ngajeni mring
sasama. Saliyane ngandhut bab pitutur lan budi pakarti, dongeng iku uga ngemu
hiburan kang nyenengake minangka panglipur yen ati lagi sedhih, sengkel lan
kuciwa.
Cerita dongeng kasebut ing dhuwur bisa kagolongake
dadi:
1.
Fabel yaiku cerita kang paragane para
kewan kang tindak-tanduke diupamake kaya
dene manungsa kang bisa ngomong.
2.
Mithe yaiku dongeng kang ana
gegayutane marang bangsa alus, arwahe para
leluhur, jin, syetan, lsp.
3.
Legenda yaiku dongeng kang nyeritakake
asal-usul utawa kedadeyane sawijining papan utawa panggonan.
B.
Unsur-unsur Pambangun Crita
a.
Unsur
Intrinsik, yaiku unsur crita kang ana ing sajroning crita, kayata:
1)
Irah-irahan
yaiku judul crita
2)
Tema,
yaiku gagasan pokok sing dadi dhasaring crita
3)
Paraga(tokoh),
yaiku uwong utawa tokoh kang ngakoni crita.
4)
Watak(sifat),
yaiku watake/sifate para paraga.
5)
Setting(latar),
yaiku ana 3,
a)
latar
panggonan/papan kedadeyane ing crita.
b)
Latar
wektu, kapan kedadeyane ing crita.
c)
Latar
kahanan/swasana, kepiye kahanane ing crita.
6)
Amanat/pesen,
yaiku pitutur/nasehat utawa pesen saka pengarang penulis crita.
7)
Alur/plot,
yaiku: posisi pengarang ing crita.
b.
Unsur
Ekstrinsik, yaiku unsur crita kang ana ing sanjabaning crita nanging nduwe
pengarung ing dalane crita, kayata ekonomi, sosial, budaya, agama, politik lan
liya-liyane.
C.
Tuladha teks Cerita Legenda
(Asal-usul tempat).
Ing
Magelang Jawa Tengah, Tidar mujudake gunung kang cilik kang luwih memper gumuk.
Senajan mung gunung kang cilik ananging ora kalah moncere saka gunung Merapi
utawa Gunung Merbabu. Kon ora moncer piye yen gunung cilik kuwi disebut-sebut
dadi pakuning tanah Jawa. Kepriye rarahane nganti Tidar, gunung kang cilik kuwi
disebut minangka pakuning tanah Jawa? Salah sawijining sumber nyritakake kaya
ing ngisor iki:
Rikala
jaman kuna, amarga wujude cilik, Tanah Jawa kuwi kampul-kampul ing tengah laut,
kerep ngolah-ngalih amarga katut ombak. Malah kadangkala yen mangsa ombak gadhe
pulo Jawa iki kerep ilang amarga temangsang ing pulo-pulone liya kang luwih
gedhe. Ngolah-ngalihe Tanah Jawa mau kerep gawe bingunge para dewa kang arep
sowan marang Kyai Semar, kacarita ndek jaman semana Kratone Semar kuwi ana ing
Tanah Jawa.
Salah
sawijining dina, Para dewa ing Khayangan arep padha nganakake rembugan.
Ngrembug babagan uripe manungsa ing alam donya iki, gegayutan karo perkara mau
para dewa konkonan rewange kanggo marani Semar supaya teka menyang Khayangan
saperlu melu rembugan. Anangin merga sewengi ombake gedhe banget, utusan mau
ora bisa nemokake pulo Jawa. Utusan mau bali maneh ing kayangan banjur matur
bilih pulo Jawa ilang, digoleki ing kiwa-tengene meksa ara ana.
Krungu
kabar kaya mau para dewa dadi bingung, eneng ngendi sejatine pola Jawa kiwi
keli. Bareng didelok nganggo kaca benggala jebule pulo Jawa mau temangsang ing
panggonan kang wujude memper endhas manuk. Nganggo kekuatan ghaibe para dewa
pula Jawa ditarik, dibalekake ing panggonane maneh. Bareng pulo Jawa wis mbalik
ing panggonane, Semar didawuhi sowan ing Khayangan.
Sak
tekane Semar tekan Khayangan, para dewa sida ngrembugake kabeh babagan uripe
para manungsa. Perkara ngolah-ngalihe pulo Jawa uga ora lali padha dirembug.
Semar ngusulake kepriye yen pulo Jawa kuwi dicancang wae, nanging dicancang
karo ngendi yo dheweke isih mikir. Nanging bareng dipikir-pikir, yen dicancang,
tali sing kanggo nyancang mau bakal ngalang-alangi lakune menungsa. Ujug-ujug
ana dewa kang ngusulake bakal luwih becik yen pulo Jawa kuwi dipaku wae. Krungu
usul mau para dewa padha manthuk-manthuk ateges sarujuk.
Para
jim dikongkon ngusungi lemah saka Khayangan kanggo maku Tanah Jawa. Kaping
pisan dijajal dipaku sisih kulon, bareng dipaku sisih kulon nyatane malah
njomplang ngulon. Bareng kulon njomplang banjur sisih wetan kang dipaku, jebul
paku ing sisih wetane luwih gedhe dhadekake pulo Jawa njomplang ngetan. Wis
dipaku wetan kulon tetep urung kasil, akhire dijajal dipaku ing tengah nganggo
paku kang cilik. Kenapa paku cilik? Amarga tengah-tengahe pulo jawa kuwi
mbangkek, yen pakune gedhe-gedhe samar nek pulo Jawa malah tugel. Bareng dipaku
tengahe, pulo Jawa mau anteng, ora gonjang-ganjing apa maneh njomplang. Paku
cilik kuwi awujud gunung, yaiku kang diarani gunung Tidar.
Manut
critane, menawa gunung Tidar kang dadi pakune tanah Jawa mau ilang, ing tanah
Jawa iki arep ana banjir bandhang.
D.
Isi utawa Amanat saka Cerita
Legenda Gunung
Tidar.
1.
Menawa
ana perkara tansah eling marang sing gawe urip yaiku Gusti Kang Maha Kuwasa.
2.
Ngurmati
marang wong liya.
3.
Menawa
ana perkara dirampungke kanthi dirembug bebarengan.
4.
Gelem
ngupaya kanthi tenanan.
E.
Ringkesan
Wacan.
Supaya ora bingung
mbedakake, ing ngisor iki bisa dijlentrehake:
1. Ringkesan, yaiku gawe ringkesan
nanging tetep nganggo basa pengarange, ora nganggo basane dhewe. dadi
ukara-ukarane ora kena diowahi nganggo basa liya, dadi tetep baku nganggo
basane pengarang.
2. Ikhtisar, yaiku gawe ringkesan
nanging nganggo basane dhewe. dadi basane pengarang bisa diganti nganggo basane
dhewe. Sing penting isine ora owah saka pengarange.
3. Sinopsis, yaiku ringkesan utawa
ikhtisar karya naratif,bisa fiksi utawa non fiksi, sing dimaksud naratif
umpamane filem, cerkak, novel, lsp.
Ngringkes
wacan sabenere ora susah, mung kudu sregep latihan. Yen sregep malah bisa dadi
penulis profesional. Dadi becik banget tumrape para siswa kang lagi sinau
supaya bisa ngerti carane ngringkes wacan, sapa ngerti mbesuk bisa dadi penulis
temenan.
Kanggo ngringkes
wacan kudu ngerti paugerane kayata:
1. 1. Maca
wacan kang arep diringkes mau kanthi setiti lan premati.
2. 2. Nulis
ukara-ukara bakune (pokok kalimat).
3. 3.Ngronce
(merangkai) ukara-ukara baku mau dadi paragraf kang becik lan gampang
dimangerteni..
B.
Cerita Legenda (Asal-usul tempat).
Kutha
Magelang
Mataram sing dipimpin Panembahan Senopati minangka pamrentah sing gedhe lan sukses. Nalika Panembahan Senopati pengin njembarake dhaerah, dheweke njaluk panemu saka Ki Gede Pemanahan. Banjur, dheweke sarujuk mbukak alas ing Kedu. Alas kasebut angker lan meh ora kambah manungsa. Miturut masarakat, alas kasebut dikuawsani kerajaan jin karo rajane sing jenenge Jin Sepanjang. Kanggo nelukake Jin Sepanjang, Pangeran Purbaya diangkat dadi Senopati. Pangeran Purbaya lan prajurite Kerajaan Mataram nggunakake pusaka kanggo mbukak alas. Nalika mbukak alas, ana perang gedhe ing antarane tentara Kerajaan Mataram ing pimpinan Pangeran Purbaya lan tentara kerajaan Jin. Kerajaan jin kasil digulingake. Nanging, Raja Jin Sepanjang bisa uwal. Raja Jin Sepanjang arep mbales kalahe mengko. Sauntara kuwi, alas Kedu wis malih dadi desa sing subur kanthi sesawangan sing endah. Ing desa kasebut urip bebrayan, yaiku Kyai Keramat lan garwane Nyai Bogem. Dheweke duwe anak wadon ayu sing jenenge Rara Rambat sing banjur dhaup karo salah sawijining prajurit Kerajaan Mataram sing jenenge Raden Kuning.
Ing
sawijining dina, Kyai Keramat katekan wong lanang sing jenenge Santa sing
pengin ngabdi. Kanthi seneng, dheweke nampa Santa dadi abdine. Dheweke ora
ngerti manawa Santa minangka panjelmane Raja Jin Sepanjang sing arep males
dendhame. Iki nyebabake keprihatinan Pangeran Purbaya, mula dheweke langsung
nglaporake menyang Panembahan Senopati. Banjur, Panembahan Senopati semedi lan
sesambungan karo Ratu Segara Kidul. Sawise tapa, Panembahan Senopati ngaturake
saran saka Ratu Segara Kidul marang Pangeran Purbaya. Sabnjure, Pangeran
Purbaya nemoni Kyai Kramat. Pancen kaget Kyai Kramat nalika dikandhani manawa
abdine sing jenenge Santa yaiku panjelmane Raja Jin Sepanjang sing nyebabake
kasusahan tumrap masarakat. Santa, sing krungu omongane Pangeran Purbaya lan
Kyai Kramat, mlayu. Kyai Kramat ngoyak dheweke, mula ana perang. Kasunyatane,
kekuwatan gaib Santa ngalahake Kyai Kramat nganti Kyai Kramat seda. Pangeran
Purbaya sedhih banget amarga tiwase Kyai Kramat lan mrentah supaya ngubur Kyai
Kramat ing wilayah kasebut. Wilayah kasebut banjur diarani Desa Kramat. Krungu
sédané bojone, Nyai Bogem nesu banget. Dheweke ngoyak Santa lan gelut rame.
Nyai Bogem bisa dikalahake karo Santa lan tiwas. Pangeran Purbaya mrentah
supaya ngubur Nyai Bogem ing wilayah
sing tilar donya lan dijenengi desa kasebut dadi Desa Bogeman. Sedane Kyai Kramat
lan Nyai Bogem nggawe Pangeran Purbaya mrentah Tumenggung Martoyuda supaya
nyekel Raja Jin Sepanjang. Nanging, pranyata Prabu Jin Sepanjang bisa ngalahake
Tumenggung Mertoyuda. Mertoyuda dikubur ing wilayah sing digawe gelut sing
banjur dijenengi Desa Martoyudan. Raden Krincing, sing dadi senopati ing
Kerajaan Mataram, rumangsa kepeksa nulungi Raja Jin Sepanjang. Nanging, sayangé
dheweke tilar donya. Pangeran Purbaya mrentah supaya ngubur jenazah ing papan
perang lan dijenengi papan kasebut ing Desa Krincing.
Sawise
sedane Senapati nggawe Pangeran Purbaya saya niat arep nelukake Santa utawa
Raja Jin Sepanjang. Dheweke mrentah pasukane supaya nguber Santa. Santa mlayu
menyang alas kanggo ngindhani serangan kasebut. Kanthi kekuwatan gaib, Pangeran
Purbaya bisa ndeleng Santa saka ndhuwur wit sing dhuwur. Dheweke langsung
nyerang Santa, nyebabake gelut sengit. Kasunyatane, kekuwatane Pangeran Purbaya
luwih gedhe tinimbang Santa. Pungkasane Santa tiwas ing tangane Pangeran Purbaya.
Sanalika, langite dadi ireng amarga tiwase Raja Jin Sepanjang. Nalika Raja Jin
Sepanjang ilang lan alon alas dadi padhang maneh. Panggonan sing Santa tiwas
banjur diwenehi jeneng Desa Sanpan. Jin Sepanjang ngilang lan malih malih dadi
tombak. Pangeran Purbaya ora seneng karo tombak kasebut, amarga asale saka
makhluk ala. Dheweke mrentah supaya ngubur tumbak ing lemah. Saiki panggonane
diarani Desa Sepanjang.
Paprangan
sing ditindakake Pangeran Purbaya lan tentara Mataram nglawan Santa nggunakake
strategi gelang. Strategi gelang yaiku ngubengi mungsuh bunder kanthi kenceng
utawa tepung gelang. Mula Pangeran Purbaya ngarani papan kasebut Magelang.
F.
Ringkesan Cerita Legenda (Asal-usul
tempat) Kutha
Magelang.
Panembahan
Senopati sing duwe kekarepan njembarake kerajaan Mataram. Dheweke mrentah putra
telu, Raden Purbaya, Raden Kuning, lan Raden Krincing kanggo ngrebut alas Kedu
sing dikuwasani dening Raja Jin Sepanjang. Liwat kekuwatane lan kasektene Raden
Purbaya sing gedhe, dheweke bisa ngalahake raseksa kasebut. Pangepungan sing
ditindakake prajurit Mataram nglawan Raja Jin Sepanjang sing cedhak banget lan
kondhang diarani 'Kepung Gelang' sing tegese pangepungan bunder raket kaya
gelang. Nganti saiki papan panggonan pangepungan diarani Magelang.
Komentar
Posting Komentar