materi bahasa jawa kelas XI
pocung
Upacara-upacara penganten adat Jawa
antarane:
1.
Pangertene
tembang Pocung
Pocung iku mucung, pinucung, kluwak, lan
tembung kang duwe wanda cung. Tegese
kaluwak utawa pucuk. Anggitane Kanjeng Sunan Giri kanggo selingan nalika lagi
luntur kekarepane. Duwe pangrasa kang kepenak/bebas.
2.
Pathokan
tembang Pocung
POCUNG
|
||
Guru wilangan
|
Guru lagu
|
Guru gatra
|
12
|
u
|
4
|
6
|
a
|
|
8
|
i
|
|
12
|
a
|
3.
Watak
tembang Pocung
Watake
tembang Pocung iku sakepenake ati, lucu, lan ngguyokake. Cocok kanggo
nggambarake bab-bab kang ngguyokake lan mung geguyonan, lan sapiturute.
4.
Makna
tembang Pocung
Miturut
maknane, tembang Pocung iku nggambarake nalika mayit/jenazah wiwit dipocong/dikafani;
lan watak tembange yaiku sembrana lan sakepenake dhewe. Tegese wong kang seda
bakal lali saapa-apane, lan turune sakepenake gumantung karep saka sanak kadang
kang isih urip.
5.
Tuladha
tembang Pocung
6
|
6
|
5
|
3
|
!
|
!
|
!
|
2
|
6
|
6
|
5
|
3
|
ngèl-
|
mu
|
i-
|
ku
|
ka-
|
la-
|
kon-
|
e
|
kan-
|
thi
|
la-
|
ku
|
!
|
2
|
6
|
3
|
2
|
1
|
|
|
|
|
|
|
lê-
|
kas-
|
e
|
la-
|
wan-
|
kas
|
|
|
|
|
|
|
1
|
2
|
1
|
3
|
2
|
1
|
2
|
y
|
|
|
|
|
tê-
|
gês-
|
e
|
kas
|
nyan-
|
to-
|
sa-
|
ni
|
|
|
|
|
y
|
1
|
2
|
3
|
2
|
2
|
1
|
y
|
3
|
j56
|
3
|
2
|
sê-
|
tya
|
bu-
|
dya
|
pa-
|
ngê-
|
kês-
|
e
|
dur
|
ang-
|
ka-
|
ra
|
gambuh
1. Pangertene
tembang Gambuh
Gambuh
iku tambuh, embuh, kambuh, jumbuh lan
tembung kang awanda mbuh. Tegese Lanteh. Anggitane Natapraja. Kacarita
mula bukane tembang iki lelagon gandarwa (raseksa) ing jaman Mataram.
Digunakake kanggo menehi ngelmu kang kukuh bakuh (tegas/galak).
2. Pathokan
tembang Gambuh
GAMBUH
|
||
Guru wilangan
|
Guru lagu
|
Guru gatra
|
7
|
u
|
5
|
10
|
u
|
|
12
|
i
|
|
8
|
u
|
|
8
|
o
|
3. Watak
tembang Gambuh
Watake tembang Gambuh iku supeketing
kakluwargan/akrab, sumadulur. Ngandharake tantangan kang kereng. Cocok kanggo ngandharake
bab-bab asipat paseduluran, pitutur, piwulang, kekarepan.
4. Makna
tembang Gambuh
Miturut maknane, tembang Gambuh
iku nggambarake watak pawongan kang ngancik dewasa utawa pribadii kang sansaya
dewasa, mula isa njumbuhake kabutuhan lair lan batin, kluwarga lan masarakat,
pribadi karo Gusti. Tembang iki menehi pitutur, anggenah-nggenahake utawa
tansah menehi pangerten. Pancen lumrahe piyayi sepuh tansah isa njumbuhake
panguripane lan seneng aweh pitutur marang anak putu, patrap lan pangucap isa
nyawiji, panguripane ayem tentrem lan ora bot sisih. Makna sawijine sawise
omah-omah kudu padha ngertine, asah asih asuh marang sawenehe kabutuhan,
tanggung jawab lan perkara ing sajroning kluwarga kang saya abot lan maneka
warna.
5. Tuladha
tembang Gambuh
3
|
5
|
5
|
5
|
5
|
3
|
j56
|
|
|
|
|
|
sa-
|
mêng-
|
ko
|
ing-
|
sun
|
tu-
|
tur
|
|
|
|
|
|
6
|
5
|
3
|
2
|
2
|
3
|
5
|
5
|
3
|
j56
|
|
|
sêm-
|
bah
|
ca-
|
tur
|
su-
|
pa-
|
ya
|
lu-
|
mun-
|
tur
|
|
|
3
|
2
|
y
|
j12
|
2
|
2
|
2
|
2
|
3
|
1
|
y
|
t
|
dhi-
|
ngin
|
ra-
|
ga
|
cip-
|
ta
|
ji-
|
wa
|
ra-
|
sa
|
ka-
|
ki
|
1
|
2
|
2
|
2
|
3
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
|
ing
|
ko-
|
no
|
la-
|
mun
|
kê-
|
tê-
|
mu
|
|
|
|
|
3
|
5
|
6
|
5
|
3
|
j23
|
1
|
2
|
|
|
|
|
tan-
|
dha
|
nu-
|
gra-
|
ha-
|
ning
|
Ma-
|
non
|
|
|
|
|
NOVEL
1. Pangertene novel
Novel yaiku salah sawijining
wujud sastra. Novel iku crita fiksi awujud tulisan utawa rerangkening
tembung-tembung lan duwe unsure intrinsic lan ekstrisik. Sawijining novel umume
nyritakake babagan lelakon uriping manungsa ing bebrayan agung sesambungan karo
sapepadhane. Sajroning novel, pangrakit marsudi kanthi temen supaya isa narik
kawigatene pamaos marang gegambaran utawa andharan ngenani panguripan kang
sanyatane lumantar crita kang kamot ing sajroning novel.
Miturut sawenehe kasusastran
modern, novel iku luwih prasaja tinimbang karo karya sastra liyane. Novel luwih
prasaja anggone jlentrehake crita, alur crita lan paraga kang dicritakake ora
ngayawara among digawe luwih cekak lan aos.
Saperangan pangerten wis
diandharake dene novel iki wujud kasusastran kang paling popular. Wujud sastra
iki luwih akeh pandhemene tinimbang karo wujud sastra liyane, amarga meh ing
ngendi papan mesthi ana pawongan kang seneng maca novel. Novel iku wujud karya
sastra kang ngemot piwulang budaya, sosial, moral, lan pendidikan. Novel
minangka karya sastra kang ngemot rong unsure yaiku unsur intrinsic lan ekstrisik
kang kalorone sinambungan kang ngendhaleni karakite karya sastra. Novel uga
karya sastra kang awujud prosa kang ngemot unsur intrinsik.
2. Unsur novel
Unsur-unsur pembangun novel (tema, latar/setting, penokohan, alur,
pesen, punjering crita/sudut pandang, lan konflik), wos surasane crita, lan
gawe ringkesan.
CRITA RAKYAT
1. Pangertene crita
rakyat
Crita rakyat yaiku crita kang
ngrembaka ing sawijining dhaerah lan dianggep minangka asil karya kolektif
(bebarengan) karo masyarakat ing papan iku. Crita rakyat ing tanah Jawa iki
akeh wewujudane, ing antarane legendha, dongeng, mite lan sapanunggalane.
Tuladhane : Andhe-andhe Lumut, Nyai Rara Jonggrang, Bandung Bandawasa, lan
sapitirute. Manfaat kang isa dijupuk saka ngrungokake crita rakyat iku yaiku
ana pengalaman kang becik saka nulat para tokoh-tokohe.
Ing dhaerahmu mesthi uga ana
cerita rakyat kang wis kumandhang. Sejatine ancas utawa tujuwane crita rakyat
iku ura mung kaya crita sanyatane, nanging ana pesen kang sinandi ing sajrone
crita. Tuladhane : ana crita babagan wit gedhe kang angker lan wingit, wos
surasae crita iku ora walaka babagan wit kang angker, nanging kepiye carane
para leluhur biyen ben wit-wit gedhe kuwi ora ditegor sasenenge dhewe utawa
diregeti sakepenake dhewe. Upamane maneh ana crita yen liwat prapatan kudu
ngebel sebab akeh arwah gentayangan sing mapan ana kono. Iku mengku werdi ora
kaya sanyatane ana dhemit kang nglambrang, nanging welinge supaya ngati-ati yen
liwat prapatan, lan sapanunggalane.
2. Unsur crita
rakyat
Unsur-unsur kang kamot sajroning
crita rakyat iku tokoh, alur, setting, amanat/pesen. Ing wulangan iki para
siswa bakal gladhen mirengake crita rakyat kang tundhone isa nyritakake maneh
marang kanca kanthi basa padinane lan uga isa aweh tanggapan tumrap surasane
crita. Upamane ngenani watak tokohe. Mula kang saka iku coba setitekna gladhen
ing ngisor iki kang gegayutan karo crita rakyat.
SESORAH/PIDHATO
1. Pangertene sesorah/pidhato
Sesorah yaiku rembugan ana ing sangarepe wong akeh
kanthi ngandharake sawijining gagasan, panemu, pamikir, lan sapanunggalane Tujuwan
baku medhar pangandikan yaiku kanggo ngaturake panguneg-uneg utawa mratelakake
informasi kanthi medhar pangandikan ana ing sangarepe wong akeh supaya padha
mangreteni sing diedharake.
Peprincening medhar pangandikan iku kaperang ddadi
pirang-pirang perangan.
a.
Hamedhar
pangandikan kang asipat mratelakaken informasi.
b.
Hamedhar
pangandikan kang asipat hiburan.
c.
Hamedhar
pangandikan ingkang asipat hamemilut marang para pamyarsa.
2. Perangan sesorah/pidhato
Perangan sesorah/pidhato ing
antarane yaiku :
a.
Pambuka
Surasane
ngandharake salam, mbagekake kang padha rawuh, lan ngucapke syukur marang
Gusti.
b.
Surasa/isi
Perangan
iki ngemot andharan wigatining sesorah.
c.
Wasana/PanutupLead
Ing
babagan iki diandharake wos wigatining sesorah lan dudutane. Sabanjure
ngaturake pangajak marang kabecikan, banjur dipungkasi ngaturake kaluputan
anggone ngandharake lan salam panutup.
3. Unsur-unsur sesorah/pidhato
Unsur-unsur kang kudu ana ing sesorah/pidhato yaiku 5W + 1H.
4. Teknik maca sesorah/pidhato
Nalika
nindakake sesorah saliyane perangane kudu ganep, uga kudu nggatekake:
a.
Sikep nalika
sesorah. Yen nalika sesorah kudu ngadeg jejeg, ora mingsat-mingset lan anteng.
Dene yen sesorah kanthi lungguh kudu dhag dhadhane dijokake, aja mbungkuk utawa
miring (mengkleng). Ing pahargyan adat Jawa nalika ngadeg luwih becik
ngapurancang.
b.
Basa kang
digunakake gampang dingreteni, tembunge saiki komuikatif.
c.
Swara kudu
ngarah-arah. Upama ana ing njero klas aja seru-seru, watone ngarep ora
kebrebegen sing ana mburi krungu. Beda maneh nalika ana ing lapangan utawa
papan kang amba lan rame, kudu nyuwara kang seru, isa uga nggunakake panyora
swara (sound system).
d.
Nggatekake tema
kang jumbuh karo swasana. Tema iku baku banget dingreteni, amarga anggone
ngandharake mengaruhi swara, nada, lan ekspresi. Upamane sesorah temane
kamardikan beda karo tema bela sungkawa.
e.
Swasana utawa
kahanan. Ing babagan iki sesorah kudu nulat wektu kahanan kang ana lan kang
dibutuhake. Yen wektu kang disedhiyakake ora suwe anggone sesorah kudu cekak
aos. Yen sesorah nalika usum udan ing papan kang tanpa payon kudu anut kahanane.
f.
Wayah. Wayah iki
uga kudu digatekake, sesorah ing wayah awan kudu beda karo ing wayah bengi.
Senajan kanthi tema kang padha, upamane sesorah pengetan dina kamardikan wayah
awan lan bengi kudu dibedakake. Anggone nyuwara anut wayah, yen bengi aja seru-seru.
g.
Papan. Sesorah
ing njero klas mesthi beda nalika sesorah ana ing papan ngibadah. Slaga lan
tata carane kudu njumbuhake papane. Yen ing njero klas iku papan pendhidhikan
dadi nalika sesorah ngara-arah babagan pendhidhikan. Beda nalika sesorah ing
papan ngibadah, kang diandharake mesthine babagan kapitayan lan ibadah.
h.
Audience utawa
pamireng. Nalika sesorah, pamicara uga kudu nggatekake sapa kang mirengake.
Babagan iki gegayutan karo basal an sastrane sesorah. Yen ing sangarepe warga
masyarakat iku isa nggunakake basa kang gampang ditampa, tembunge liya
komunikatif kang ngaggo waton. Beda maneh nalika sesorah ing madyaning
pawiyatan inggil, upamane ing lingkungan kampus prayogane nggunakake basa kang
baku lan ilmiah.
PARIWARA/IKLAN
1. Pangertene pariwara/iklan
Pariwara/iklan iku sawijining pesen babagan
barang/jasa (produk) kang digawe dening prodesen kang diandharake lumantar
media (cetak, audio, elektronik) utawa papan panggonan umum kang ditujokake
marang bebrayan agung. Ancase pariwara iku supaya masarakat kesengsem gelem
tuku utawa nggunakake barang utawa jasa kasebut.
Ancas pariwara yaiku :
a.
Menehi ngerti
masarakat
b.
Ngajak masarakat
supaya tuku utawa nggunakake produk kasebut
2. Perangan pariwara/iklan
Bab kang kudu digatekake nalika gawe pariwara yaiku :
a.
Ukarane cekak lan
aos (singkat jelas)
b.
Basa kang
digunakake isa dingerteni utawa ora mbingungake (komunikatif)
c.
Tulisan lan
gambare narik kawigaten
3. Unsur-unsur pariwara/iklan
Unsure iklan ing antarane kayata :
a.
Jeneng
barang/jasa kang ditawakake
b.
Alamat produsen
c.
Kahanan
barang/jasa kang ditawakake, lsp.
MANTU
1. Lamaran
Upacara lamaran iku upacara kanggo nrima kaluarga calon
penganten kakung ing daleme calon penganten putri. Upacara iki dadi tanda yen
wongtua utawa kaluarga manten putri setuju yen putrine didadeake garwane calon
penganten kakung.
2. Siraman
Acara siraman iku sejati upacara perlambang kanggo ngresiki
jiwa calon penganten. Upacara iki diadani sedina sedurunge ijab kabul lan
ditindakake ing daleme calon manten dhewe-dhewe dening wong tuwane.
3. Midodaren
Tembung midodaren iku asale saka basa Jawa yaiku widodari
utawa bidadari. Acara iki duwe makna yen wengi sakdurunge acara penganten iku,
kabeh para widadari mudhun saka suwarga kanggo aweh pengestu uga kanggo
pralambang yen sesuk ing acara utama, penganten putrine bakal ayu kaya
widodari.
Neng acara iki penganten putri ora metu saka kamar wiwit jam 6 sore nganti tengah wengi lan dikancani dening sedulur-sedulur putrine sinambi aweh nasihat.
Neng acara iki penganten putri ora metu saka kamar wiwit jam 6 sore nganti tengah wengi lan dikancani dening sedulur-sedulur putrine sinambi aweh nasihat.
4. Srah-srahan
Srah-srahan iku disebut ugo "asok tukon" yaiku
pihak kakung nyerahake uba rampe lan biaya sing bakal kanggo ngleksanakake
pahargyan manten.
5. Ijab kabul
6. Upacara
panggih
Sak rampunge acara ijab kabul (akad nikah)dileksanakake
acara Panggih, ing acara iki kembang mayang digawa metu saka omah lan di
selehake neng prapatan cedak omah sing tujuanne kanggo ngusir roh jahat. Sak
wise iku penganten putri ketemu (panggih) karo penganten kakung sak perlu
nerusake upacara: balang suruh, Wiji dadi, Pupuk, Sinduran, Timbang,
Kacar-kucur, Dahar klimah, Mertui lan Sungkeman.
7. Upacara
balangan suruh
Upacara balang suruh minangka perlambang sih katresnan lan
kasetian ing antarane penganten kakung lan putri.
8. Upacara wiji
dadi
Penganten kakung ngidak endhog pitik nganti pecah, banjur
penganten putri ngumbah/ngresiki sikil/ampeyane penganten kakung nganggo banyu
kembang. Upacara iki minangka perlambang sawijining kepala keluarga sing
tanggung jawab mring keluarga.
9. Pupuk
Ibu penganten putri ngusap-usap sirah/mustaka mantu kakung
minangka tandha ikhlas nampa dadi perangan kulawarga.
10. Sinduran
Lumampah alon-alon kanthi nyampirake kain sindur, minangka
tandha pinanganten sak kloron wis tinampa dadi kulawarga.
11. Timbang
Pinanganten sak kloron lungguh neng pangkonane Bapake
penganten putri, minangka perlambang sih katresnane wong tuwa marang anak lan
mantu saha besan.
12. Kacar-kucur
Kacar-kucur wujud dhuwit logam, beras lan ubarampe liyane
sing di kucurke ing pangkonane penganten putri minangka perlambang paweh
nafkah.
13. Dahar Klimah
Penganten sak kloron dahar dulang-dulangan minangka
perlambang pinanganten sak kloron arep urip susah lan seneng kanthi bebarengan.
14. Mertui
Wong tuwane penganten putri methuk wong tuwane penganten
kakung neng ngarep omah lan bebarengan tindak neng acara resepsi,
15. Sungkeman
Pinanganten sak kloron sungkem nyuwun pangestu marang wong
tuwa.
16. Kenduren /
resepsi
Kenduren utawa kenduri iku dadi puncak acara pengantenan,
uga kadang diarani resepsi utawa walimahan. Sejatine kagiatan iki nduwe makna
upacara selametan, selamet merga inti acarane yaiku ijab kabul wis rampung
diselenggaraake. Ing acara iki, pasangan penganten nampa ucapan selamat saka
kanca, kluwarga. uga kabeh sing hadir neng acara iki.
B. Upacara Tempuking Gawe
1. Sajen warna-warna
Sanajan saiki
wis akeh sing ora nindakake, amarga ora laras karo piwulang agama lan nalar
ilmiah, perlu kawuningan bilih miturut cara kuna, wong Jawa sing duwe gawe
mantu wajib gawe sajen utawa pasang sesaji warna-warna. Sing baku bakda pasang
tarub, ing ndhuwur tarub disajeni pisang raja setangkep (pisang sanggan tarub),
iki kena dilorot bareng karo pambungkare tarub. Gunane sejatine kanggo buwahe
sing mbubrah tarub. Dene sesajen sing akeh dhewe: brekatan lan ambengan
kendhuri tarub, ndongakake siraman manten supayane mantene sesuk rancag,
slamet, lan ora kurang sawiji apa. Sajen tumpeng robyong uga
dipasang ing pedharingan (senthong tengah), sajen kanggo kembar mayang,
sajen tumpeng mancawarna cilik-cilik kanggo buwangan mubeng desa (dalan mlebu
desa, kreteg, buk, prapatan, pratelon, lsp.) werdine iku publikasi menawa duwe
gawe mantu. Mula saiki ana sing duwe panemu, lha wong wis nyebar ulem, rak
publikasi sajen buwangan kuwi ora perlu, awit mboborosi. Yen pancen mantep
ngono, sumangga.
2. Nebus Kembar Mayang
Kembar mayang
utawa Kalpataru sepasang kang aran Dewadaru lan Janadaru minangka srana (sajen
tuwuhan) kanggo dhauping panganten. Saiki sing gawe lumrahe Pak Kaum (utawa
sapa sing didhawuhi Pak Kaum). Sawise kembar mayang dadi ana upacara nebus
kembar mayang. Dene reracikaning upacara mangkene: Sing duwe gawe
mintasraya marang piyayi sepuh sing ing upacara iki dijenengi Ki
Wasitajati, supaya ngupaya sekar mancawarna (kembar mayang) minangka srana
dhauping putra. Ki Wasitajati nuli mangkat. Tekan nggone sing gawe kembar
mayang (ya ing papan saomah kono wae) sing ing upacara iki aran Ki Kumarajati,
Ki wasitajati takon ngendi ana kembang mancawarna kanggo srana dhauping
penganten? Ki Kumarajati mangsuli yen dheweke duwe, nanging kudu nganggo
tebusan. Sawise utusan ngulungake tebusane, kembar mayang diulungake lan
kaboyong dening pandhereke Ki Wasitajati (yen Ngayogya ibu-ibu sepuh, yen ing
Sala putrid-putri enom) dipapanake ing ngarep pedharingan (senthong tengah).
Jaman saiki kembar mayang nuli dipasang ing pedharingan dening sing gawe dhewe
(tanpa ana upacara nebus).
3. Midadareni
Bengi ngarepake tempuking gawe
(malem ijab) nganti tengah wengi diarani malem midadareni utawa widadaren, awit
dipercaya minangka wektu temuruning widadari. Tegese (a) manten wadon dicicil
dipaesi (dikerik, dilulur, rambut diratus, lsp.) supaya dadi ayu kaya widadari
tumurun lan (b) ana widadari tumurun tenan (juru paese) kang ndadani manten
(nganti sesuke ayu mangling kaya widadari tenan). Upacara iki dipirid saka
crita Jaka Tarub, sing nalika maesi Nawangsih anake, ngundang widadari
Nawangwulan bojone, supaya maesi anake wadon iku, dadi memper widadari. Wujude
upacara midadareni para sepuh padha tirakatan lan juru paes nyicil maesi kaya
kasebut ing ndhuwur. Kanggo cagak lek bisa dianani macapatan lan sarasehan.
Dipungkasi tengah wengi ana upacara Majemukan, yaiku ngrencak sajen kanggo
dhahar bengi tumrap sing padha tirakatan iku. Kuwi mau cara biyen. Dene
saiki, midadareni ya mung ketemu sakulawarga, sore (jam wolunan) udakara sakjam
banjur dhahar lan bubar, merga olehe maesi manten sesuk-esuk wae. Ateges kaya
ora ana midadareni, mundhak marahi sayah lan ngantuk. Cathetan: “yen biyen, sadurunge
midadareni iki, yen manten nglangkahi kakang utawa mbakyune, diarani upacara
plangkahan. Yen saiki, sing baku tembunge (pratelane) bilih kakang utawa mbakyu
mau nglilani kanthi ekhlas adhine ndhisiki dadi manten.
4. Ijab utawa Akad Nikah,
Sejatine Ijab iki sing paling pokok,
awit ya upacara iki sing ngabsahake jejodhoan miturut ukum agama lan negara
saengga lanang wadon duwe layang nikah sah. Upacara bisa ditindakake ing KUA
(Kantor Urusan Agama) uga bisa ditindakake ing ngomah, kang banjur disambung
karo upacara adat sing baku dhewe, yaiku panggihing temanten.
5. Panggih (Temuning
Penganten)
Sing baku manten lanang teka ing
ngarep tarub, manten wadon methukake. Kembar mayang sing diboyong saka njero
(ngetutake manten wadon) disamplukake manten lanang, banjur dibuwang ing
prapatan utawa pratelon sing cedhak. Banjur ana rerangkening upacara panggih
yaiku:
a.
Balang-balangan gantal / sadak
Suruh isi gambir lan injet dilinting
ditaleni benang lawe putih kanggo baling-balangan manten lanang lan wadon.
Cacahe gantal ana 7, sing 4 dicekel sing wadon (gondhang kasih), sing lanang
kebagean 3 (gondhang tutur), banjur kanggo balang-balangan mbaka siji. Werdine:
baling-balang katresnan. Suruh lumah lan kurepe beda, nanging rasane padha,
dadi lanang lan wadon iku beda nanging padha tresnane.
b.
Mecah Antiga
Antiga utawa endhog pitik kampung
sing isih mentah, dening ibu juru paes disenggolake bathuke manten lanang lan
manten wadon, banjur dibanting nganti pecah. Werdine: pecahing wiji priya lan
wanita kang bakal mbabarake turun.
c.
Mijiki Sikil
Manten wadon mijiki manten lanang
nganggo banyu setaman sing diwadhahi bokor utawa pengaron cilik. Werdine: wong
wadon setya bekti marang sing lanang.
d.
Kanthen Asta
Yen ana wong loro napak pasangan
(rakitan sapi utawa kebo) banjur lagi kanthen asta(gandhengan) nganggo jenthik
tangan kiwa (lanang) lan jenthik tangan tengenn (wadon) nuli bebarengan mlaku
tumuju ing dhamparing penganten. Werdine: wis resmi dadi pasangane lan
banjur bebarengan nyanggemi kewajiban
e.
Tampa Kaya (Kacar-kucur)
Tekan dhamparing panganten, manten
lanang ngesok kaya ing kacu gedhe neng pangkone manten wadon. Werdine; wong
lanang wajib aweh kaskaya (rejeki) marang sing wadon kanggo kabutuhane bale
wisma.
f.
Dhahar Walimahan
Sing lanang ngepel sega isi lawuh
telung kepelan, mbaka siji diwenehake sing wadon ditampani ing piring, banjur
dipangan (telu pisan sethithik-sethithik) disawang sing lanang. Werdine:
ngecakake kaskaya kanggo karaharjaning kulawarga.
g.
Sungkeman
Manten lanang lan wadon urut-urutan
sungkem marang bapa biyunge lan maratuwane. Werdine: wajib bekti marang wong
tuwa lan mara tuwa.
KAWRUH BASA
1.
Purwakanthi
Purwa tegese wiwitan, kanthi tegese gandheng. Purwakanthi yaiku runtute swara ing
ukara, wanda utawa tembung kang kapisan nggandheng wanda utawa tembung ing
saburine.
Tuladha
:
Kudu jujur yen kowe
kepingin makmur.
Ana dina ana upa, ana awan
ana pangan
Ing
ukara kasebut ana swara kang runtut saengga kepenak dirungokake yaiku swara
“ur”. Ana ing ukara kapindho ana swara kang runtut yaiku swara “a” lan swara “
an”.
Purwakanthi
ana werna telu yaiku :
a.
Purwakanthi guru
swara: yaiku purwakanthi kang runtut swarane.
Tuladha:
Watake putri kudu gemi, nastiti, lan
ngati-ati
Gliyak-gliyak tumindak, alon-alon waton
kelakon
Yen gelem obah bakal mamah
b.
Purwakanthi guru
sastra : yaiku purwakanthi kang runtut sastrane utawa tulisane.
Tuladha:
Para mudha kudu nduweni watak tata titi
tatag tutug lan tanggon.
Dhasare wong jejodhoan yaiku bobot,
bibit, bebed.
Sluman slumun slamet.
c.
Purwakanthi lumaksita
utawa ana sing ngarani purwakanthi guru basa : yaiku purwakanthi sing tembunge
ing ukara sadurunge dibaleni maneh ing ukara candhake. Tembung guru ing kene
tegese paugeran utawa pathokan. Purwakanthi guru swara ateges purwakanthi kang
nganggo pathokan swara.
Tuladha :
Carang wreksa, wreksa
wilis tanpa patra. Nora gampang wong urip neng alam donya.
Witing klapa, klapa
mudha saupama. Salugune mung mardi reh raharja.
Begja-begjane kang
lali, isih begja kang eling lawan waspada.
2.
Parikan
Parikan yaiku
tetembungan utawa unen-unen kang nduweni pathokan utawa paugeran ajeg. Tembunge
liya parikan iku rerangkening tembung kang awewaton gunggunging wanda,
runtuting swara (vokal), lan nganggo pathokan pambuka sarta tundhone isi dadi
bakuning karep (maksud). Ing piwulang basa Indonesia parikan iku diarani pantun.Ciri-cirine :
a.
Cacahe wanda ukara sepisan, kudu padha karo ukara kapindho.
b.
Ukara kang ngarep mung kanggo bebuka, dene ukara sabanjure minangka isi
(wose).
c.
Tibaning swara ukara sepisan, kudu padha karo ukara kapindho.
d.
Parikan bisa kedadeyan saka rong gatra, nanging uga bisa patang gatra.
e.
Bisa kedadeyan saka patang wanda saben sagatra lan uga bisa kedadeyan
saka wolung wanda saben Sagatra.
Tuladhane
:
1.
Parikan kedadeyan saka rong gatra.
Wajik klethik, gula jawa.
Kalah dhisik, ora papa.
Kutha Kendhal, kali
wungu.
Ajar kenal, karo aku
Ngasah arit, nganti landhep.
Dadi murid, kudu sregep.
2.
Parikan kang kedadeyan saka patang gatra.
Bibi Surip tuku klobot,
Pethuk encik tawa roti.
Uwong urip pancen abot,
Mula becik ngati-ati.
Jangan kacang jangan kara,
Kaduk uyah kurang gula.
Piwelingku mring pra mudha,
Aja wedi ing rekasa.
3.
Wangsalan
Wangsalan yaiku
unen-unen utawa tetembungan sing saemper cangkriman, nanging batangane
(wangsulane) wis dikandhakake. Mung anggone ngandhakake ora kanthi melok, jelas
utawa cetha, nanging sarana disebutake sawanda utawa luwih.Wangsalan ana kang
gampang ditegesi, nanging uga ana kang kudu njlimet anggone nggoleki karep kang
saknyatane.
Tuladhane
:
(1). Jenang gula, kowe aja lali
(2). Njanur gunung, kadingaren kok wis
rawuh
(3). Jangan
gori, nganti judheg anggonku
ngrasakake
Pratelan
ing ndhuwur bisa diarani wangsalan, amarga nitik saka ukarane wis ana wangsulan
tumrap cangkriman kang dikarepake, yaiku (1) jenang gula iku arane glali,
mula bisa dadi tembung lali, (2) janur gunung iku arane aren, mula bisa dadi tembung kadingaren, (3) jangan gori iku arane gudheg mula
bisa dadi tembung judheg.
4.
Basa rinengga
Basa
rinengga yaiku basa kang kalebu susastra rinacik mawa basa kang endah. Endahing
karangan kasawung sarana isi kang narik kawigaten lan nyenengake, sarta basa
kang edi peni. Edi penining basa warna-warna, lan katon manawa diucapake.
Racikaning basa kang edi peni karana rinengga-rengga lan warna-warna rerengganing
basa. Kajaba marga endahing basa, karangan katon endah marga becik pangrakite,
laras pangrumpakane. Iku katon ing prakara runtut lan mathis panataning tembung
lan ukarane. Endahing karangan marga cocog pamilihing tembung.
Upamane, bab anggone migunakake tembung
camboran, dasanamaning tembung. Luwih-luwih bab pamilihing tembung lan
kridhaning swara ing sajroning ukara. Kadhang kala endahing karangan utawa
rumpakan karana mathis pamilihing busananing basa. Upamane, bab pangraciking
swara lan pangrakiting tembung. Ing istilah Jawa ana kang ingaran purwakanthi.
AKSARA REKAN
1. Aksara Rekan
·
Aksara
rekan kanggo nulis aksara konsonan saka tembung manca.
·
Aksara
rekan isa dadi pasangan lan diwenehi sandhangan.
Wujude
|
Arane
|
Tuladhane
|
Aksara latin
|
k+
|
Kh
|
k+lB|
|
Khalbu
|
p+
|
f/v
|
p+[p+orit\
|
Favorit
|
f+
|
Dz
|
af+n\
|
Adzan
|
g+
|
Gh
|
[g+oairul\
|
Ghoirul
|
j+
|
Z
|
[j+b]
|
Zebra
|
s+
|
Sy
|
su+ku/
|
Syukur
|
AKSARA MURDA
Aksara
Murda
Aksara
murda cacahe ana 7, digunakake kanggo nulis jeneng, gelar, jeneng panggonan lan
jeneng lembaga. Carane nulis saben satembung sa-aksara ing wanda ngarep dhewe
yen ora ana ngarep dhewe isa ing wanda candhake.
Wujude
|
Jenenge
|
Tuladhane
|
@
|
Ka
|
Jaka Tingkir : j@#=iki/
|
!
|
Na
|
Nigeria : !i[griyh
|
#
|
Ta
|
Praja Mataram : %]jmtrm\
|
$
|
Sa
|
Sarjana pendidikan : $/jnpenFifikn\
|
*
|
Ba
|
Balai Kota : *lai[kot
|
%
|
Pa
|
Diponegara : fi[%onegr
|
&
|
Ga
|
Gang Gajah Mada : g=&jhmf
|
Komentar
Posting Komentar